vineri, 28 iunie 2013

Workshop la Curtea Veche: A 7-a zi

Alina Cimpoeru
Saptamana de repetitii s-a incheiat. Echipa e formata, cartile sunt pe fata. Interesul meu pentru acest proiect este tot mai viu. Colegii sunt grozavi pentru ca au la vedere atat calitatile, cat si defectele. Ieri nu am fost in apele mele, iar azi am inceput antrenamentul cu mintea in alta parte. Treptat am fost acaparata de lucru si m-au bucurat cateva momente: prezentarea lui Florin, exercitiul regizat de Anda, lupta cu Cristi si expresia de incantare si candoare a Cristei cand i-am zis ca accept provocarea experimentului de luni. A fost o zi in care am invatat multe.

Anda Saltelechi
Dupa absenta mea de ieri (m-am simtit chiar prost ca am "bifat-o") astazi am avut surpriza sa gasesc exercitii noi. Ma refer la incalzire. Apoi, ziua a fost din ce in ce mai interesanta. L-am vazut pe Florin facandu-si o prezentare fabuloasa. Lucrul asta mi-a ridicat tot felul de intrebari. Nu are rost sa spun aici ce s-a intamplat acolo. Trebuia sa fii acolo ca sa poti simti ce am simtit eu si probabil si ceilalti. Felicitari, Florin. Apoi, exercitiul Luizei. Am inteles multe de aici. Si ma bucur. Ma refer la atentia si la concentrarea mea. Sau la lipsa lor. Si la a-ti gasi puterea de a merge mai departe. Iar apoi exercitiul meu, in care am incercat sa fac ceva simplu, dar cu emotie. A fost o (jumatate de) zi plina!!!

Luiza Cobori
"Am încheiat săptămâna de lucru...am plecat in graba către casa, stiu ca fiul meu ma așteaptă cu nerăbdare. De altfel, din clipa in care ne-am luat la revedere, abia astept sa ajung la el. Pe drum apelez la telefon pe cei care au sunat in timpul exercitiilor noastră si nu le-am putut răspunde.... Ceva probleme administrative... Ma surprind vorbind cu foarte multă grija pentru cuvânt. Rostesc rotund cu o dictie ingrijita si poate cel mai important, port o conversatie simpla si coerenta. Spun lucrurile pe numele lor deși stiu ca nu rostesc ceea ce persoana implicată vrea sa audă. Imi răspunde "ok" si încheie cu "multumesc". Ma simt bine. Ce bine-mi pare! Uitasem ce bine face sa ai grija de cuvânt. Încep sa ma regăsesc pe mine in afara familiei. Simt ca prind ritmul si ca urmează sa învăț sa-l pastrez. Ce bine-mi pare!"

Simon Sandra
"A fost o zi frumoasa azi la Curtea Veche.Este fascinant ce facem acolo atat pentru noi cat si pentru vizitatorii care se perinda acolo in timpul repetitiei noastre.Nu vreau sa vorbesc din carti dar parca totul se petrece intr-o alta dimensiune a timpului acolo.Desi stam cate 4 ore in fiecare zi,la final am impresia ca am stat foarte putin si am invatat atat de mult.Am avut o energie foarte buna desi soarele ne-a cam "prajit" pielea dar parca nici nu conteaza.Suntem ca o familie si e extrem de bine sa simti asta."

Sandra Dragan
"A fost o zi foarte interesanta! mi se pare ca astazi am inceput sa descoperim din ce in ce mai mult locul si sa intram in atmosfera sa (la exercitiul cu betele si cel al Andei); pe langa asta, am urmarit si prezentarea lui Florin, care a fost foarte emotionanta! imi place ca din fiecare exercitiu am invatat cate ceva, si mi se pare ca in fiecare zi invat din ce in ce mai multe lucruri!"

joi, 27 iunie 2013

Ziua a șasea la Curtea Veche


Cristian Rus 
Am facut astazi o gramada de exercitii, jocuri si improvizatie. Fiecare are un scopul anume insa toate au un scop comun: sa te formeze ca actor. Cu seriozitatea cu care joci un joc vei juca si pe scena. Nimic nu este de prisos atunci cand inveti totul se transforma, nimic nu se pierde). Echipa este din ce in ce mai solida si sper sa nu se sparga inainte de a se intarii definitiv!

Atabay Andrei 
Dupa trei zile in care nu am avut contact cu teatrul, am revenit astazi in familia de la Curtea Veche cu mult drag si dor. Am invatat exercitii noi de respiratie, am trecut si prin armata, am fost experti si traducatori iar spre final ne-am jucat improvizand.
Maine va fi de asemenea o zi foarte interesanta si placuta.Ne vom prezenta fiecare cate o tema din cele trei pe care le-am primit de la Crista, pana acum.Asa ca maine ma voi juca de-a regizorul pe textul "Miorita" si abia astept sa vad cum va fi.Pot spune chiar ca am emotii... constructive, bineinteles. Imi place faptul ca nici o zi nu seamana cu cealalta.De fiecare data venim cu propuneri noi si ne surprindem placut.Pana la urma asta'i si normal, doar e o arta vie!

Ziua a cincea la Curtea Veche

Simon Sandra 
Vremea mohorata de dimineata nu ne-a impiedicat sa mai trasam o linie in desenul "proiectului".Cred ca toti suntem nerabdatori sa vedem "pictura" din final dar vai ce dulce e drumul pana acolo.A fost o zi interesanta,ca toate celelalte de altfel,cu noi invataminte,o energie buna a grupului si o placuta dorinta de a face teatru.

Mihai Marin 
Astazi am facut, cum era si de asteptat, o serie de exercitii noi, dintre care 'cantatul cu ajutorul diferitelor zone ale corpului' mi-a placut cel mai mult. Este fenomenal sa observi cate voci poate avea un singur om si as vrea tare mult sa ajung sa controlez mai bine acest lucru. Am vazut cateva secvente din mai multe spectacole de teatru, dans si performance care m-au impresionat. Mi-ar placea teribil sa reusim sa facem asa ceva si noi.
Raluca Zlatanov 
o zi interesanta pentru ca am reusit sa fac miscarea cu batul si sa-mi dau seama ca orice pare greu la inceput daca exersezi e ok; interesant exercitiul cu vocea, trebie sa-l mai fac acasa; pt ca am vorbit de martina Abramovici mi se pare ca e un experiment si ce facemnoi aici..sau poate sunt doar sub influenta ei..inca nu am citit articolul..

Anda Saltelechi
 M-am simtit ok azi. Am simtit oamenii foarte deschisi, am incercat un nou exercitiu de voce. Destul de greu dupa parerea mea. Azi a fost doar inceputul. Abia astept ziua de maine cand vom prezenta niste exercitii de improvizatie, "regizate" de fiecare dintre noi.

Sandra Dragan
 mie mi-a placut foarte mult ziua de azi, si mi s-au parut si foarte interesante filmulete selectate de Crista! ma astept ca maine sa fie o zi chiar interesanta, daca vor fi atatea improvizatii!!

Crista Bilciu
Castingul s-a încheiat, din momentul acesta nu mai intră în echipă nimeni nou. Probabil vor ieși câțiva, dar nu mulți. Luni vom ști exact care sunt cei care vor construi noul spectacol - atunci îi veți cunoaște mai bine și voi. Îmi place mult energia noii mele echipe, sper să aleg textul potrivit. Propuneri?

marți, 25 iunie 2013

Ziua a patra de ”casting”: laborator la Curtea Veche

Anda Saltelechi
Astazi sunt putin dezamagita. Unii oameni nu au putut ajunge. Mi se pare ca traiesc vremuri ciudate, cand oamenii parca nu prea mai vor sa descopere, prefera sa primeasca totul mura-n gura... e drept, e mai greu sa descoperi cum se face "ciorba", decat sa o iei gata facuta de la resaturant. Nu stiu. Totul mi se pare ca se face rapid si superficial. Si, de asemenea, simt ca oamenii nu sunt cu adevarat atenti la ei. Vorbesc aici inclusiv despre mine. E mai greu cand nu mergi pe traseu batatorit, e mai greu sa te inteleaga cineva sau sa ti se alature.In fond, fiecaruia dintre noi poate avem frica asta de a ajunge la noi, cu adevarat. De a ne descoperi, cu defecte inclusiv, cu frici... Si asta pentru ca oamenii sunt "obisnuiti". Eu insa nici nu ma gandesc sa ma las!

Cristian Rus 
Nu ma pricep sa teoretizez despre cum se face teatrul dar macar atat pot spune: e fain sa il faci atunci cand ai o echipa care are acelasi scop si acelasi placere de a descoperii lucruri noi. Nu stiu daca as prefera o echipa mare in care se dilueaza concentrarea si calitatea sau o echipa mica unde totul este mult mai concentrat dar stiu ca prefer sa am oameni cu aceasi pasiune in jurul meu. Maine e ultima zi de casting si sunt curios care dintre ce noi vor ramane.

Crista Bilciu
Și eu am fost dezamăgită de ziua de azi, pentru că cea anterioară, din Parcul Herăstrău, a fost mult mai intensă, mai solicitantă, mai lungă (dovadă și faptul că doi dintre noi s-au îmbolnăvit în urma ei și au rămas astăzi la pat - sper că nu cu insolație). Mâine va fi ultima zi de casting și, deși echipa mea e mult mai mică decât aș fi vrut pentru acest proiect într-un spațiu atât de grandios cum e cetatea Curtea Veche, măcar am certitudinea, privindu-mi actorii, că sunt foarte buni, diferiți ca tipologie, curajoși și dornici să facă treabă serioasă. Oricine face teatru independent în România știe cât de greu este să strângi fie și doi astfel de actori la un loc, atunci când miza e doar teatrul (nu banul, nu vanitatea)!

Dacă mai sunt actori care doresc să ni se alăture, îi așteptăm mâine (miercuri), 26 iunie 2013, la ora 10, la Curtea Veche. De joi încolo nu mai primim oameni noi și vom fi mai cuminței în postări, până când noul nostru proiect va căpăta o formă. Încă nu știu dacă vom face sau nu vizionări cu public, dar vă spun sigur că premiera va avea loc în 19 iulie.
Pentru ultima dată vă dau link la anunțul de casting: http://poezisele.blogspot.ro/2013/06/casting-pentru-noi-membri.html

luni, 24 iunie 2013

Laborator: a treia zi

Alina Elena Cimpoeru 
Repetitiile din parc sunt grozave. Astazi am facut multe exercitii fizice. Am simtit nevoia sa fac mai mult, sa le repatam pe unele, cu care abia facusem cunostinta. Patru ore au zburat, pur si simplu. Imi place mult echipa chiar daca se simte ca e in formare, ca un aluat ce acum este framantat. Ma uimeste faptul ca imi pun mereu intrebari, de multe ori nu ma recunosc, pentru ca ma stiam o fire sceptica dar, aici ma surprind ca am o disponibilitate extraordinara de a lucra. PS: Nu intrati cu motocicleta in parc, e cam scump:P 
 Simon Sandra 
Azi mi-a fost foarte rau la repetitii dar asta nu m-a impiedicat sa repet. Curiozitatea descoperirii lucrurilor noi si tot ceea ce am lucrat,incalzire fizica si vocala,improvizatii etc.,m-au facut sa uit de "suferinta" mea si sa ma implic cat mai mult. Desi nu iubesc pasarile, azi ,in cadrul unui exercitiu am inceput sa iubesc lebedele. Sunt mandra de mine...:)
Anda Saltelechi 
Da, sincer... Alina, la exercitiul imediat dupa parcarea motocicletei, plana serios peste mine, cel putin, sau poate asa in atmosfera generala, amenda ta... imi pare rau. Cred ca echipa se forrmeaza fain, azi am repetat la improvizatie cu oameni noi, cu care nu am mai lucrat pana acum si m-am conectat fain! Simt ca oamenii iau in serios exercitiile. Si ma bucur ca se intampla asa. Daca exercitiile ar fi facute de catre oameni doar de dragul de a fi facute si fara sa schimbe nimic in noi, cu adevarat, fara sa puna probleme... atunci nu m-as simti bine in echipa. Dar simt ca nu e asa. Sa avem bafta sa iasa un proiect fain!

 Crista Bilciu
Astăzi a fost o zi plină. Anda a lucrat cu echipa exerciții de dicție și un antrenament cu bețe. Cristi i-a învățat câteva mișcări de bază de dans contemporan. Am făcut exerciții grotowskiene și improvizație.
Îmi place că, încet-încet, se formează echipa de care am nevoie. Atenție: mai primim membri noi numai până miercuri inclusiv, după care se alege textul și se împart rolurile. De mâine repetăm de la ora 10 la 14 la Muzeul Curtea Veche  (într-un fel, îmi pare rău că abandonăm parcul, era un spațiu ideal pentru exerciții fizice, cu picioarele goale). Pentru ziua de marți, echipa a primit următoarele sarcini (obligatorii și pentru cei care doresc să ni se alăture):
1. Fiecare are la dispoziție 10 minute în care trebuie să se prezinte echipei, într-un scurt moment teatral (verbal sau non-verbal, cu obiecte ajutătoare sau nu, muzică sau nu etc.)
2. Fiecare are de improvizat un ritual personal (inexistent) de inițiere
3. Fiecare trebuie să improvizeze, cu ajutorul colegilor săi, balada Miorița (el/ea în chip de povestitor, ceilalți jucând rolurile din baladă)
4. Fiecare trebuie să aducă un instrument muzical neconvențional (în genul celor folosite de dl. Herțea, pentru cine cunoaște)
Repet condițiile de admitere în echipa Teatrul de Foc: http://poezisele.blogspot.ro/2013/06/casting-pentru-noi-membri.html


duminică, 23 iunie 2013

Laborator la Curtea Veche - day 2

Vineri, 21 iunie 2013


Anda Saltelechi
Am avut o zi foarte faina. Am lucrat ceva nou si, si azi au venit niste oameni noi. Sper ca si luni sa se intample la fel. Azi am facut si niste greseli... ma refer strict la mine. Greseli pe care ma bucur ca mi le-am observat. Altfel nu le-as putea corecta! Am lucrat prima oara pe improvizatie, aici, in proiectul asta. Si a fost ok. Am aflat tot azi despre Pippo Delbono. Abia astept sa citesc toata cartea lui "Teatrul meu". Si tot azi, fara nicio legatura, e a zecea zi de cand nu mai fumez. Si sunt chiar suportabila... :)
Simon Sandra
Intotdeauna cand ma pun in pat seara,inainte de culcare imi pun intrebarea "Ce am invatat azi?".Fac asta de ani buni si imi da o stare de bine sa stiu ca nu am trecut prin acea zi degeaba,fie ca e vorba de un cuvant nou sau de tabla inmultirii,nu conteaza.Ganditi-va cum este sa stii ca ziua prin care ai trecut este plina de noi invataminte,de noi cunostinte,de noi oameni cu care interactionezi si de la care poti sa inveti ceva si asta implicand pasiunea ta si dragostea fata de teatru.Asta am simtit azi la "cursul" de teatru de la Curtea Veche.

Mihai Marin 
M-am simtit foarte bine astazi la 'repetitii', desi se pare ca nu se repeta nimic, in afara incalzirii fizicului, fiecare zi aduce ceva nou, ceea ce ma bucura tare. Exercitiu de improvizatie mi-a placut cel mai mult, probabil si pentru ca simt ca e o zona unde am mult de evoluat (nu ca ar fi singura  ). Incep sa ma simt din ce in ce mai in largul meu langa vechii si, totodata, noii mei colegi. Astept cu nerabdare 'povestile' vietilor fiecaruia de luni.

Alina Cimpoeru 
Azi am mai facut un mic pas pentru mine ca actrita; invat sa mai slabesc un pic fraiele auto-cenzurii. Imi plac oamenii din trupa si de la fiecare preiau ceva. Am inceput sa lucram cu bete si ma bucur ca vor fi parte din antrenamentele zilnice. Exercitiul de improvizatie a relevat ca putem lucra bine impreuna.

Crista Bilciu
Luni, 24 iunie 2013, vom repeta în Parcul Herăstrău, de la ora 10 (la Curtea Veche are loc un eveniment). Actorii au primit ca sarcină să se prezinte, fiecare individual, echipei, într-un moment de 10 minute pregătit de acasă (moment verbal sau non-verbal, cu ajutorul unor obiecte, muzică, imagini etc. sau nu - fiecare cum simte). Cu alte cuvinte, fiecare trebuie să ne arate din el ceea ce i se pare mai relevant pentru noi ca echipă. Aceeaşi sarcină o au şi cei care doresc să ni se alăture în acest "workshop".  Vă aşteptăm luni la ora 10, la lac (lângă podul cu lebede). Să veniţi în costum de mişcare (condiţii de participare aici).

PS. Vineri echipa noastră s-a îmbogăţit cu un scenograf. Am mai avea nevoie de muzicieni, fotograf, artist video, teatrolog. Există cineva interesat? Menţionez că workshopul de formare a echipei durează până miercuri, după care începe lucrul concret la spectacol (tot un fel de workshop, dar aplicat pe text). De miercuri încolo nu se mai primesc în echipă actori noi. Vom anunţa titlul spectacolului la sfârşitul săptămânii. Premiera va fi în 19 iulie 2013.

joi, 20 iunie 2013

Teatrul de Foc la Curtea Veche - day 1

Crista Bilciu
Astazi, 20 iunie 2013, a fost a doua zi de repetitii la proiectul nou, care inca nu a primit un nume. Ne-am imprietenit cu noul spatiu, in care vom juca: Muzeul Curtea Veche. Au venit membri noi, fapt care ne bucura. Cristian Rus a facut incalzirea fizica, iar Anda Saltelechi incalzirea vocala. Am vizionat exercitiile fizice facute de actorul lui Grotowski, Cieslak si de trupa lui Eugenio Barba in anii 70. Am discutat despre Grotowski si am incercat sa intelegem cum e posibil ca teatrul sa existe in lipsa spectatorilor. Apoi ne-am uitat la "Fedra" lui Purcarete si ne-a parut tare rau ca nu avem o copie mai buna, ca sa distingem si cuvintele.

Anda Saltelechi
Ziua de azi, adica 20 iunie 2013, la repetitii la Curtea Veche : A fost o zi foarte faina, am cunoscut patru oameni noi, am fost foarte atenta in jurul meu. Cate lucruri poti invata daca esti atent la tine si, apoi, la cei din jur! Sunt foarte incantata in ce priveste lucrul la proiect, cu atat mai mult cu cat nu stiu la ce sa ma astept! Cu atat mai mult cu cat acum descoperim impreuna, ne descoperim impreuna si noi pe noi. E asa de important drumul! Am vorbit astazi despre Grotowski, am vazut antrenamentele actorilor lui Eugenio Barba, eu m-am gandit la mine... nici nu stiu unde s-a dus timpul de repetitie! NU cred ca proiectul va fi unul usor! E foarte solicitant!

Cristian Rus 
Ma bucur ca am reluat laboratorul nostru !! Cand altii intra in vacanta de studiu noi abia ne apucam!

Sfiraiala George Petrisor 
astazi am pornit la drum intr-o noua experienta. incalzirea fizica cu cristian rus a fost benefica, la fel si exercitiile de cunoastere pe care le-a propus anda au fost interesante. m-a cam bagat in ceata anda cand a dictat un text in greaca pentru dictie si improvizatie, dar pana la urma toate bune si frumoase. am incheiat ziua cu cateva vizionari pe care la urma le-am dezbatut. abia astept ziua de maine sa vad ce mai pot invata.

Simon Sandra 
Intalnire cu "trupa noua". M-am bucurat sa stiu ca si alti tineri sunt dispusi sa faca teatru in "alte" spatii decat teatre si cluburi cu scena unde se puteau afirma si nu castigau nimic in afara de (eventual) bani si aplauze,fondate sau nefondate.Inclin sa cred ca inca se mai gasesc iubitori de teatru,de viata,de descoperiri esentiale si nu doar actori care considera ca terminand o facultate stiu totul si nu mai au nimic de invatat de la viata,de la arta de a fi actor si nu numai.

Sandra Dragan 
Intalnirea mi s-a parut foarte 'vie', comica si serioasa in acelasi timp. Ma astept ca in fiecare zi sa fie la fel de interesant, iar daca ar trebui sa spun un singur cuvant despre ziua de astazi, acela ar fi "strasnic

CAUTAM IN CONTINUARE ACTORI, COREGRAF, SCENOGRAF, MUZICIENI, TEATROLOG, FOTOGRAF etc. In atentia celor care doresc sa ni se alature: maine, 21 iunie 2013, repetam de la ora 10 la 14 la Curtea Veche. Printre altele, vom relua discutiile despre Grotowski si Eugenio Barba si vom viziona "Titus Andronicus", de Silviu Purcarete. Ca sa nu mai avem parte de vizitatori aroganti, care confunda laboratorul nostru cu un club de "shushe" (imi cer scuze, nu am diacritice - in fine, asta ni s-a intamplat azi), va dau un link la anuntul nostru de casting, ca sa stiti ce fel de oameni cautam: http://www.poezisele.blogspot.ro/2013/06/casting-pentru-noi-membri.html...

NOSTALGIA 53 din 17 iunie (actorii)

Cristian Rus 
Nu am mai scris Feedback de ceva timp. De ce? Cred ca am asteptat sa mi se aseze momentul si acum cred ca il am asa cum imi doresc eu sa fie. E uimitor cum te poti juca cu arta intr-un scop educativ. Prin dans eu incerc sa le transmit spectatorilor o emotie, o imagine, un sentiment, o idee, un ceva cu care ei sa plece acasa si de care sa isi aminteasca cu placere. Nu vreau sa povestesc exact ce fac, pentru a pastra misterul, doar voi povestii despre reactiile spectactorilor. La inceput sunt timorati si putin tacuti pentru ca nu stiu la ce sa se astepte, insa pe parcurs ei devin din ce in ce mai interesati, mai implicati si mai contrariati. Este greu sa poti descifra un moment de dans insa este usor sa empatizezi. Asta caut eu sa realizez si sper ca am reusit. Este fascinant sa ti un dialog, direct prin personaj, cu publicul si sa aflii exact ce gandesc , ce simt si ce au inteles. Baa chiar au sansa sa se lamureasca si sa plece acasa cu o tema de gandire mult mai bine inchegata.

Raluca Zlatanov 
deja se pare ca avem spectator care vin constant deja, impreuna cu prieteni noi. Au fost multi la Garoafa, asteptand sa ne jucam si sa le ghicesc. Mi se pare ca publlicul s-a mai selectat si vin personae care iau in serios ceea ce se intampla in fata lor, cu ajutorul lor si implicarea lor. Si cand vorbesc de seriozitate ma gandesc la prudenta pe care o manifesta cand nu iindraznesc sa greseasca spunand litere care i-ar periclita viata lui Zizi
 e joc, dar e serios,apoi e din nou joc- "sa-ti ghicesc ochi albastri!" si din nou serios pentru ca fiecare asteapta ceva de viitor din palma sa....

Simon Sandra
 O fost asa de fain luni la Nostalgia53...ioooi... Ma intrebam daca o sa fie spectatori,daca nu m-am indepartat oarecum de personaj si de spectacolul in sine in vacanta pe care am avut-o (o saptamana acasa la Maramu"). Nicidecum. Am venit cu o energie foarte buna desi dormisem pe tren 2 ore din 14 (CFR nu gluma). Prima reprezentatie de la Ruletistul a fost delicioasa.Nu mi s-a mai intamplat sa rad cu lacrimi de multa vreme...ei acum da. Nu va spun motivul pentru ca publicul a intrat in joc si nu cred ca a fost deranjat de greselile pe care le-am facut. Au ras cu noi,s-au distrat si au intrat in joc.A doua reprezentatie a fost mai buna,energia crescand pana la a 4-a cand spectatorii se relaxasera si au fost mult mai comunicativi.Daca nu era tarziu jucam de 6 ori,nu de 4.Ma bucura faptul ca ni se apreciaza efortul si oamenii,chiar si "devoratorii" de teatru pleaca acasa cu gandul la noi,la ceea ce am realizat noi. Multumim.

Cristina Pleşa 
Am ramas impresionata de numrul de spectatori, in ciuda temperaturilor ff ridicate, care mi-au generat un disconfort termic-eram traspirata de la efort si spatiu care nu era foasrte aerisit (si spectatorii erau traspirati-o doamna a si iesit din acest motiv)... In rest,-m-am simtit bine... Si mie mi s-a intamplat sa revina oameni care au mai vazut momentul meu... erau foarte multi care trageu cu ochiul si incercau chiar sa inlature paravanele pt a urmari momentul..apoi intratu cum se cuvine-pe usa... pt a urmari pe indelete si pe de-a-ntregul... am fost "ürmarit" pt poze... si chiar mi s-a cerut si un autograf: "dupa cate ai facut, te rog macar atat sa-mi dai, un autograf"(probabil se referea la nr de reprezentatii)... FRumos a fost cum , la finalul spectacolului, cnd strangeam decorul, o doamna din public incepuse sa povesteasca unui domn juns probabil mmai tarziu depsre cele vazute, aratandu-se foarte incantata... apoi am sters, aranjat, adunat totul.... si m-am indreptat pe jos spre casa... Visul se terminase...

Mihai Marin 
Cu fiecare spectacol descopar noi valente ale lui Emil Popescu si-ti multumesc mult Crista ca ma ajuti in sensul asta si ma bucur tare ca nu am oprim 'stagiunea'. Acum arhitectul a dezvoltat si cateva ticuri firesti (cand se enerveaza isi aranjeaza mai bine ochelarii sau cand e rusinat isi aduce aminte de bretelele prea scurte si isi trage de pantaloni in jos) pe care pana acum nu le-am vazut sau simtit si, intr-adevar, se potriveste mult mai bine ritmul un pic mai rapid pe care l-ai sugerat la repetitii. Si eu am fost surprins de numarul mare de spectatori, la prima reprezentatie au fost cam 30, stateau in picioare sau sus pe scari, jucam la proriu printre ei, iar 'arhitectul' a mers bine. A doua reprezentatie a fost de-a dreptul minunata, in ciuda faptului ca din greseala am rupt pantalonul din partea dreapta a scenei, ceea ce se pare ca a facut deliciu publicului, am 'reparat' imediat dupa discursul functiei fundamentale a masinii, atunci cand o ia 'intr-o parte' cu mintea Emil Popescu. Dupa discurs am luat, nebun-contemplativ, panza de jos si mi-am asezat-o ca pe-o pelerina si am iesit din scena plecand la razboi strigand: Exprima-te masina!! Din pacate a treia reprezentatie nu s-a mai legat la fel de bine, din diferite motive. Publicul a fost foarte receptiv, am avut reactii foarte frumoase, au venit sa stea de vorba cu noi, care citisera Nostalgia spuneau incantati ca nu-si imaginau ca ar fi putut pusa in scena asa de bine, iar cativa care nu au citit cartea (printre care si taica-miu) s-au convins ca merita citita. Ar mai fi multe de spus, dar restul in episodul de maine...

marți, 18 iunie 2013

Teatrul de Foc face CASTING pentru noi membri!

Teatrul de Foc este mereu deschis să primească noi membri. CASTING nu înseamnă că veți da audiție, ci faptul că vă invităm să lucrați alături de noi câteva zile și vom vedea ce se va petrece mai departe.
Vă reamintim că TEATRUL DE FOC este un laborator de experimente teatrale. Ne interesează în primul rând nu să facem spectacole, ci să ne formăm ca artiști și oameni de teatru. 

Cui ne adresăm:
-actorilor, în primul rând, pentru că teatru fără actori nu există
- scenografilor, coregrafilor etc. proaspăt absolvenți, care nu și-au găsit (încă) locul în sistemul de stat și nu îi interesează alternativa stand-up sau șușă (=proiect de calitate îndoielnică încropit pentru bani), ci vor să studieze și să experimenteze într-o echipă cu aceleași idealuri teatrale
- studenților la actorie, scenografie, coregrafie etc. care vor să experimenteze altceva decât li se oferă la școală, mai ales acum când intră în vacanță și au timp liber
- tinerilor care abia acum se pregătesc să dea la teatru/arte
- oamenilor pasionați de teatru care vor să experimenteze, să își pună la punct cunoștințele teatrale sau vor să ne dea o mână de ajutor 

Ce căutăm la voi:
- dorința de a face teatru pentrunu puteți altfel
-entuziasm, energie și inițiativă. Pe lângă talentul artistic din dotare, fiecare dintre noi are sarcini în cadrul echipei (noi facem totul, de la curățenie, la decor, afișe, promovare etc.)
- seriozitate și punctualitate (repetăm zilnic, de luni până vineri, cel puțin patru ore pe zi. Înaintea premierei repetăm și în weekend). Cine întârzie de mai multe ori, va fi eliminat. Cine lipsește o dată neanunțat sau lipsește de prea multe ori chiar și anunțat, va fi eliminat. Acesta este cea mai severă regulă, pentru că noi credem că, atunci când îți dorești să faci teatru mai presus de orice, nu există piedici, scuze, gripă, parastas.
- curajul de a experimenta. Nu vrem să facem lucruri cuminți și deja descoperite de alții, nu credem că teatrul - sau un anume autor dramatic - ”se face” într-un anume fel, vrem să căutăm liber

Ce oferim:
- o echipă faină, care are calitățile enumerate mai sus
- idealuri teatrale înalte:)
- o videotecă de spectacole ale unor mari regizori/actori români și străini
- o bibliotecă de teorie teatrală pe care o vom citi și dezbate împreună
- cel puțin patru ore de lucru pe zi: încălzire, improvizație, repetiții
- un mediu prietenos, în care fiecare nu are de luptat decât cu propriile lui limite
- trei-patru spectacole pe an, cu roluri care să pună în valoare pe fiecare dintre voi

Ce NU avem cum să oferim:
- bani, pentrunu avem. Știm că viața e grea și ar fi normal să fim/fiți și plătiți pentru ce facem/faceți, dar pe noi ne interesează școala, ceea ce putem descoperi și învăța despre teatru, despre viață, despre noi. Dacă va apărea în rândurile noastre vreun impresar, cu atât mai bine - până nu apare, ne ajunge teatrul
- un mentor de mărimea lui Cătălin Naum, Andrei Șerban, David Esrig etc. Ne-ar fi plăcut să existe o asemenea personalitate în jurul căreia să ne putem grupa, dar, cum finanțările ICR au încetat și majoritatea dintre noi nu vom ajunge să fim studenții acestora, va trebui să învățăm pe cont propriu, împreună, unii de la alții sau individual. Lupta adevărată a fiecăruia e numai cu sine însuși.
-un sediu fix. Repetițiile și spectacolele noastre se țin în diverse locuri, suntem în continuă mișcare - avem unde lucra, nu ne plângem

 Doritorii sunt rugați să lase un comentariu sau să o contacteze pe mail (xtabilciu@yahoo.com) sau pe Facebook pe Crista Bilciu (https://www.facebook.com/cristabilciu). Antrenamentele au loc zilnic, de luni până vineri, de la ora 10 la 14, în zona Piața Romană.



luni, 17 iunie 2013

Doinel Tronaru: Închide ochii şi vei vedea REM-ul

17 iunie 2013, 12:08
Cristina Pleşa (Păianjenul in „REM”) „Dulcea pasăre a tinereţii” îşi deschide aripile şi pogoară asupra casei din Carol 53, pentru spectacolul-„instalaţie” teatrală „Nostalgia 53”, după Mircea Cărtărescu. Cea de-a cincea reprezentaţie a “jucărelei” puse pe roate de Crista Bilciu va avea loc luni seară, de la ora 21.00.

 “Închide ochii”, pare să fie cuvântul de ordine al montării neconvenţionale prin care Crista Bilciu şi-a reimaginat “Nostalgia”, capodopera cărtăresciană care a împlinit deja un sfert de veac. Ochiul închis afară se presupune şi se doreşte a se deştepta înăuntru, şi astfel efortul comun al regizoarei şi al celor 18 tineri actori să se ridice la înălţimea operei marelui vizionar contemporan nouă. De-a baba oarba sau “vrăjitroaca” Închide ochii, li se spune celor duşi în curte pentru a juca baba-oarba; de fapt pentru a fi legaţi la ochi şi coborâţi în subteran, unde vor asista la povestea tragică a “Ruletistului” (acesta e începutul, dacă se urmează traiectoria povestirilor din carte, cum ar fi preferabil, dar de fapt nu contează prea mult). Închide ochii, le spune ascultătorilor povestitorul din “Mendebilul”, un Mircione ajuns la vârsta maturităţii, dar sfâşiat de nostalgie; asta pentru a-şi imagina diverse lucruri, de fapt pentru a face joncţiunea mentală cu propria copilărie, cu “vrăjitroaca” din trecutul fiecăruia dintre noi. FOTO: Anda Saltelechi (Povestitorul în „Ruletistul”) REM, Aleph-ul lui Cărtărescu A nu deschide ochii este esenţial pentru unul din jocurile fetiţelor din “REM”, textul cel mai extins al cărţii. Spectatorul este implicat şi va trebui să traverseze, legat la ochi, liniile propriei vieţi, trasate cu cretă pe podea, din 10 în 10 ani. În mod ideal, dacă nu trişează şi nu deschide ochii, el nu va şti până la cât i-a urzit Parca, pentru că “fetiţa” îl ghidează atentă înapoi, la punctul de plecare. Nu degeaba totul se desfăşoară aici în faţa unei oglinzi, pusă pe neaşteptate în faţa fiecăruia dintre noi, ca un îndemn la autocunoaştere. În sfârşit, în camera finală a secţiunii “REM” (în spectacolul Cristei Bilciu, jocurile fetiţelor sunt separate, desfăşurându-se simultan, în diverse încăperi ale casei), spectatorul (vizitatorul, mai exact) rămâne singur cu el însuşi, pentru a se lămuri ce-i cu REM-ul mult-căutat. Există un indiciu şi în această cămăruţă, dar e preferabil ca spectatorul – devenit brusc actor, chiar dacă doar pentru el însuşi – să găsească acest Aleph borgesian-cărtărescian în interiorul său, în propria sensibilitate. Nu degeaba totul se desfăşoară aici în faţa unei oglinzi, pusă pe neaşteptate în faţa fiecăruia dintre noi, ca un îndemn la autocunoaştere. O casă eliadescă Nu aţi mai văzut aşa ceva, pentru simplul motiv că în România nu s-a mai montat niciodată aşa ceva. Au existat numeroase tentative de teatru neconvenţional, care să implice / streseze / bruscheze / violenteze publicul (mental, evident), au existat spectacolele-capodoperă ale lui Andrei Şerban şi Hausvater din anii ’90. Niciodată nu a existat, însă, un “cadru” atât de amplu în care fluxul teatral să circule absolut liber, un spaţiu – neconvenţional şi nonconformist – care să permită un astfel de happenning teatral, o astfel de “instalaţie”-spectacol. Este Cărtărescu aici, dar este şi Mircea Eliade, cel din proza fantastică; referinţa la “Uniforme de general” vine aproape imediat în minte. “Ruinurile” din Carol 53 Este vorba de casa veche situată la Carol 53, un loc smuls paraginii şi transformat în centru cultural, de o mână de inimoşi, pe modelul frecvent întâlnit în Vest. În interior clădirea este o ruină, nicio cameră nu este funcţională, dar tocmai acest fapt e folosit în mod inteligent de Crista Bilciu pentru spectaculosul său concept spectacular. De fapt, e greu de zis ce a fost mai întâi; cu alte cuvinte, dacă regizoarea a căutat un astfel de spaţiu pentru a-şi pune în scenă propria viziune asupra textului, sau felul în care a adaptat cartea este determinat, în mare măsură, de spaţiul neconvenţional pe care a trebuit să-l utilizeze în mod abil. Pe urmele Cătălinei Stupefiantele viziuni construite de Mircea Cărtărescu, cu ajutorul a numeroase surse literare (romantism Jena, Eminescu, Blecher, Borges etc.), sunt până la urmă posibil de a fi puse în text, dar e greu a li se da o formă vizuală, în teatru sau, eventual, film. Cătălina Buzoianu, o mare regizoare de teatru, s-a încercat de două ori, şi nu s-a făcut deloc de râs (era şi greu, pentru cineva care adaptase “Maestrul şi Margareta” într-un spectacol epocal al anilor ’80): o dată cu “Levantul”, în Bucureşti, la Theatrum Mundi (Sala Dalles) – aceasta în 1999 –, şi mai târziu (2007), cu “Visul” (în principal “REM”), la Teatrul Naţional din Timişoara. De aceea, Crista Bilciu apelează, aşa cum era de aşteptat, la diverse subterfugii narative, punând accentul, în mod subtil, pe starea pe care-o transmite, în mod treptat, spectatorului. Povestea “Ruletistului” e spusă mai mult de Prezentatoarea (Anda Saltelechi), proprietar al stabilimentului clandestin, iar acesta (Radu Trandafir) apare doar ca fantoşă tragică şi mută. Mendebilul, Iolanda, Andrei/Gina Din “Jocul / Mendebilul”, în carne şi oase apar doar Mirciosu (Mihai Zaharia) şi “băiatul bolnav de poliomielită” (Andrei Atabay), care spun publicului ghemuit în jurul lor “incredibila şi trista poveste” a Mendebilului (Cristian Rus) şi a Iolandei. Jocul – “vrăjitroaca” ş.c.l. – şi restul acţiunii sunt de fapt filmate în curtea casei, cu concursul întregii echipe, şi proiectate acum pe peretele din faţă, de peste “groapă”. FOTO: Anda Saltelechi (Iolanda în "Mendebilul") şi căţeluşa Zuza Din “Terato / Gemenii” nu a mai rămas decât Andrei (Cristian Rus) – sau, de fapt, Gina? –, care le povesteşte spectatorilor incredibila sa transformare, interacţionează cu aceştia şi se produce în faţa lor într-un uluitor dans, un fel de teatru gestual care solicită întregul corp. Personajele din “Organistul / Arhitectul” sunt bine conturate (aici se foloseşte şi un fel de teatru de umbre, în spatele unui paravan luminat), dar când lucrurile devin prea halucinatorii, textul este citit cu un aer ritualic de actori, iar muzica îşi face treaba în continuare. FOTO: Echipa din „Mendebilul”, în curtea din Carol 53 Păianjenul şi Timpul Încă de la intrarea în casă, vizitatorii sunt “ademeniţi” într-una din camere de către Păianjen – Cristina Pleşa, o tânără actriţă foarte talentată, aici într-o uimitoare şi de efect apariţie. Este păianjenul-narator din “REM”, care recită în faţa celor prezenţi preambulul poveştii Svetlanei, pe care aceasta o va spune iubitului ei postcoitum. În altă parte, cum spuneam, jocurile fetelor din “REM” sunt executate separat, iar astfel vă puteţi întâlni cu Egor (George Petrişor Sfârâială), Esther, Puia, Balena, Nana / Svetlana etc. Un personaj este însă şi casa propriu-zisă, spaţiu de joc, dar şi gazdă a celor aflaţi temporar în ea. Nu de alta, la prima intrare în interior se execută o invocaţie către casă (aceasta “adoarme”, pe acelaşi principiu al visului mai real decât realitatea), iar voci nevăzute fac auzite versuri din jocuri ale copiilor. FOTO: Cristina Pleşa (Păianjenul în „REM”) Poveştile de care am vorbit mai sus se desfăşoară simultan, în diverse încăperi, şi se repetă de câte ori e nevoie, în cele trei ore de spectacol. Sarcina de “ghid” în acest labirint şi-o ia tânărul Andrei Vornicu, care joacă un triplu personaj: Maestrul de Ceremonii, Timpul şi “spiritul” Casei. “Juventus” “Nostalgia 53” este un spectacol cu tineri şi pentru tineri (evident, e vorba doar de starea mentală corespunzătoare), iar senzaţia de “juventute” pe care-o dă este copleşitoare. “Jucăreaua” Cristei Bilciu rimează astfel cum nu se poate mai bine cu semnificaţiile cele mai profunde ale textului cărtărescian. Cum stă bine într-un astfel de experiment, se încearcă în permanenţă implicarea celor prezenţi. Astfel procedează Anda Saltelechi (Povestitorul din “Ruletistul”), punându-i pe spectatori să parieze pe ruletist şi chiar vânzându-le bere, astfel procedează şi povestitorul “Mendebilului”, intrând în dialog cu cei care-l ascultă. Andrei/Gina îşi bazează de fapt expozeul pe dialogul cu publicul, pe care-l pune să-şi imagineze ce i s-a întâmplat. Camera Sambô “Păianjenul” Cristinei Pleşa îi implică pe cât poate pe spectatori, iar personajele Svetlana şi iubitul ei sunt alese, de fiecare dată, pentru exemplificare, din auditoriu. În fine, jocurile fetiţelor se desfăşoară întotdeauna împreună cu cineva din public, cel mult doi oameni. Punctul central al întregii “instalaţii”, al casei ca şi al poveştii, este camera Svetlanei, pe care scrie “REM”. Aici vizitatorul va afla nu numai magicele cuvinte cărtăresciene, ci va fi pus şi faţă în faţă cu sine însuşi. Totul, doar cu ajutorul unei oglinzi. Text şi meta-text Pare că, din cei prezenţi, nimeni nu a citit anterior textul lui Cărtărescu, cel puţin nu dă această impresie. Astfel, nu are nicio şansă să înţeleagă în vreun fel acţiunea, dar nu aceasta este important (cartea poate fi citită şi ulterior, spectacolul poate funcţiona şi ca invitaţie la lectură). FOTO: Cristina Pleşa, la repetiţiile pentru „REM” Importantă este senzaţia pe care ţi-o dă ceea ce se întâmplă, starea pe care ţi-o procură, sentimentul de absolută libertate care ar fi fost de neconceput într-un spectacol teatral clasic. De aceea, n-ar fi rău ca şi publicul să fie la înălţimea propunerii de excepţie care i se face, altfel simulacrul de “hipstereală” nu are niciun sens. Teatrul de Foc Din cei 18 interpreţi, câţiva sunt membri în Teatrul de Foc, compania permanentă a autoarei, alţii studiază actoria sau sunt elevi de liceu care se pregătesc pentru actorie. Sunt şi oameni pentru care “Nostalgia 53” e doar o experienţă în viaţa lor şi nu au de gând să continue cu teatrul. Următoarea reprezentaţie are loc luni, 17 iunie, de la ora 21.00. Spectacolul durează trei ore, iar intrarea este liberă.

Citeste mai mult: adev.ro/moj5et